

2015. Július 21. Kedd, 07:40
"jajj, minden olyan nehéz" - "ebben az országban nem lehet előre jutni" - "na tessék, pont előttem megy el a metró, annyira tipikus" - "tuti, nem fog sikerülni" - "kész csődtömeg vagyok"
Ugye ismerősek ezek a mondatok?
Ezek a panaszkodás jellegzetes megnyilvánulásai. Vegyük végig mivel jár és milyen következményei lehetnek annak, ha valaki tartósan panaszkodik?
- Gyarkan hajlamosak vagyunk általánosítani, ami így jelentősen TORZÍTJA a helyzetet ( pl. "lekéstem a metrót, egy csődtömeg vagyok!" - GONDOLJUNK BELE RACIONÁLISAN! Csak azért, mert lekéstem a metrót nem vagyok csődtömeg, csupán később indultam el otthonról, picit lustiztam stb.
- Hajlamosak vagyunk magunkat ÁLDOZAT szerepbe tenni és minden felelősségtől mentesíteni magunkat. Úgy teszünk, mintha semmilyen befolyásunk nem lenne az adott napunkra vagy percünkre. "velem mindig ez történik" - "minden pasi ezt teszi velem" VAJON MI A MI A SZEREPÜNK EBBEN? MI A KÖZÖS A KAPCSOLATAINKBAN?
- Ha megállás nélkül CSAK A NEGATÍV TÖRTÉNÉSEKRE FÓKUSZÁLUNK, az könnyen elindíthat bennünk egy spirált, aminek a vége akár a depresszió is lehet. A depressziós ember egyik jellemzője az, hogy olyan "szemüveget hord", amivel csak a negatív történéseket veszi észre a környezetből.
- A panaszkodás rendkívül megterhelő a hallgató közeg számára is, így számoljunk azzal is, ha így cselekszünk, barátainkat idővel elveszíthetjük.
- A panaszkodásnak TESTI TÜNETEI is jelentkezhetnek egy idő után, hiszen a tartós negatív érzelmi állapot képes gyengíteni az immunrendszert is.
- A folyamatos sopánkodás a JÖVŐKÉPÜNKET IS RONTJA, ami szintén a depresszió egyik jellemző tünete lehet.
MI LEHET A MEGOLDÁS?
PANASZKODÁS HELYETT HITELES ÉRZELEMKIFEJEZÉS
Fontos, hogy ne keverjük össze a panaszkodást azzal amikor hitelesen közvetítjük negatív érzelmeinket. A negatív érzelmek kommunikálása igen fontos, hiszen ha nem fejezzük ki bánatunkat, vagy frusztrációnkat, később akár testi tünetekben köszön vissza.
"jajj minden olyan nehéz" - általánosít, személytelenít. Lefordítva, konkretizálva pl.: "szomorú vagyok, mert elrontottam ma valamit a munkahelyemen, emiatt nem éreztem magam hatékonynak."
MI A MEGOLDÁS? "holnap picit korábban bemehetek és dolgozom még rajta. Tanulok a mai történésből és jobban fogok figyelni erre. Mindenkivel előfordulhat a hibázás, nem dől össze a világ."
"már nem szeretsz, ugye?" Lefordítva, konkretizálva pl.: "ma reggel nem öleltél meg, ahogy szoktál minden nap, emiatt csalódott voltam és szomorú, jólesik, amikor megölelsz mert abból érzem, hogy szeretsz"
VEGYÜK ÉSZRE A POZITÍV TÖRTÉNÉSEKET IS!
"bár ma elrontottam x dolgot a munkahelyemen és emiatt csalódott lettem, a párom nagyon kedves üzenetet hagyott nekem reggel. Csodaszép idő van stb."
VEGYÜK ÉSZRE A SAJÁT SZEREPÜNKET IS A HELYZETEKBEN! A DOLGOK NEM CSAK ÚGY TÖRTÉNNEK VELÜNK!
TEHÁT: PANASZKODNI valóban nem érdemes. VISZONT! Negatív érzéseinket minél konkrétabban és valódi érzelmeket (SZOMORÚSÁG, CSALÓDOTTSÁG, ELKESEREDETTSÉG, DÜH stb.) kifejezve kommunikáljuk, annál biztosabb, hogy környezetünk is megért és elfogad minket.